<$BlogRSDURL$>

Et arkiv, her finner du alt det gamle, gode. PARERGON finner du på http://parergon.blogspot.com Stefan

25.2.04

Isolert i Østfold? 

SarpsborgAvisa nr. 38/2003
Er man bosatt i Sarpsborg kan man lett gå uvitende om hva som skjer i Halden, Fredrikstad og Moss i lang, lang tid av gangen. For ikke å snakke om hva man vet om det skjer i Askim, Mysen og Trøgstad – eller i resten av Indre Østfold. Konserter, teaterforestillinger, utstillinger og andre kulturelle begivenheter i fleng kan man rett og slett gå glipp av. Det er ikke bare vi sarpinger som lever i ulykkelig uvitenhet om hva som foregår i resten av fylket. Samme elendighet er det over hele fjøla. Haldensere vet ikke hva som rører seg i Moss, like lite som mossinger vet hva som hender i Fredrikstad. Resten av fylket finnes så å si ikke som kulturell boltreplass. Man klager over at det skjer lite i egen by (noe som ofte ikke er helt sant), men man gidder ikke sjekke tilbud som bare er en tjue minutter unna. Men å dra til Oslo for konserter og teater, eller til Göteborg, det er liksom ikke så ille.

Uvitenheten strekker seg lengre enn til det kulturelle, det gjelder også det politiske. Prøv bare selv å komme på hva ordførerne i Østfold heter. Det samme gjelder vel friluftsliv, hvor er de gode turløypene i Moss, for eksempel? Sarpsborg er på mange måter min lille, isolerte øy. Det er her jeg går på tur, på kino, på teater og på konserter. Skal jeg gjøre noe et annet sted, bør det helst være litt langt unna. Jeg, og mange med meg, glemmer det tilbudet som er nærmere. Kanskje er det noe av en søskensjalusi i det, eller en slags patriotisme. Som sarping er man kanskje programforpliktet til å ikke synes noe godt om det som skjer i Fredrikstad? Men etter min mening så snyter man seg selv for mange mulige opplevelser.

Så hvorfor er det slik, og er det mulig å gjøre noe med det? Vel, for min egen del er det slik at jeg ofte for vite om tilbud i nabobyen for sent, dvs. etter at det allerede har hent. Muligens kan man gi noe av skylden til lokalavisene, som så å si aldri rapporterer fra resten av fylket. I den grad de gjør det er det fordi noen fra lokalmiljøet på en eller annen måte bidrar. Denne ensidig fokuseringen på en lokal vri tar fra leserne muligheten til å orientere seg. Dessuten får man inntrykket av å befinne seg lengre ute i periferien enn vi faktisk gjør. Så kanskje vi burde hatt en regionalavis i dette folketette fylket, hvor byene ligger tett? For ikke kan vi abonnere på de andre lokalavisene, og de er vel også fastgrodd i sitt mønster. Men jeg ønsker meg å få vite hva som foregår av konserter, teater, utstillinger og opplesninger over hele fylket – og ikke bare når en sarping er med. Grunnen til at vi drar til hovedstaden eller andre steder, er jo rett og slett fordi vi vet om hva som hender. En regionalavis kunne gi oss den samme informasjonen om eget fylke. Dessuten ville det kanskje bli mer spennende nyhetsstoff? Jeg tror allikevel det ville være rom for lokalavisene, de ville jo vite mest og best om hva som skjer i egen by.
Comments: Legg inn en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?