<$BlogRSDURL$>

Et arkiv, her finner du alt det gamle, gode. PARERGON finner du på http://parergon.blogspot.com Stefan

26.4.04

OPP I RØYK 

SarpsborgAvisa
Det sies at de som slutter å røyke blir de mest fanatiske ikke-røykerne. Kanskje det. Man ser jo lyset, på en måte. Det er ikke så godt å se med røyk i øya. Plutselig kan man ta innover seg alle de forferdelige fakta om røyking, som man før måtte skjerme seg mot. Ofte er det jo slik at når man får ny innsikt, så vil man dele med seg. Det er ikke nødvendigvis av ond vilje. Vi vil bare hjelpe de uopplyste. Litt sånn som nyfrelste ofte er. Men vi går i hvert fall ikke på dørene til folk. Det overlater vi til de som har sett helt andre lys. Selv er jeg lykkelig ikke-røyker på sjette året. Så egentlig har jeg passert stadiet for fanatisme. Jeg kan nesten ikke huske min sigarettpersonlighet. Det er så lenge siden at jeg har blitt en helt ny fyr. Suget og savnet er vekk. Men dette skal ikke handle om min vellykkete røykekutt. Nå skal jo nasjonen avvendes, og hvorfor ikke?

Det har ikke manglet på informasjon om skadevirkninger. Røyker man, så gjør man det mot bedre vitende. Vi har alle hørt til det kjedsommelige at røyking er dumt. Selv mange røykere er enige i det. Mer nytt er det kanskje at man blir dum av å røyke. Nye studier viser at eldre røykere svekkes raskere mentalt enn ikke-røykere. Siden det går sakte og gradvis merker ikke røykerne så mye til det selv sånn i det daglige. Men på sikt vil de nok legge merke til at hjernen ikke virker som før. Hjerneforsker og professor ved Universitet i Oslo, Per Storm-Mathisen, uttaler at hos den enkelte er forskjellene marginale, men at det kanskje har en betydning på samfunnsnivå. Så både penger, helse og IQ går opp i røyk. Da er det vel ikke så mange argumenter igjen for røyking? Man kan vel kanskje anta at storrøykeres argumenter nok ikke er så velfunderte og smarte heller?

Mange er i mot røykeloven og mener at det blir umulig å få folk til å gå på byen hvis det er røykeforbud. Ja, kanskje vil det bli en nedgang til å begynne med. Men ærlig talt, savner vi å røyke på bussen og i butikken? For sånn var det jo for ikke så lenge siden. Man dampet i vei på bussen og i matbutikken stod det askebeger ved kassa. Jeg har til og med røyket mens jeg sto i kø i banken. Ikke bare det, jeg kan også huske at lærerne jeg hadde røyket på lærerværelset. Banket jeg på døra i storefri, kunne læreren åpne med røyken i munn. For ikke å snakke om debatter på tv. En kunne jo knapt se deltakerne bak sigarettskyen. Alt dette virker uendelig fjernt i dag. De som har begynt å røyke de siste årene kan vel ikke forestille seg å røyke i butikker og busser. Denne røykeloven er kanskje vanskelig å svelge for de som ligger på førti om dagen. Men de som vokser opp nå kommer knapt nok til å se en sigarett. Da kommer de fleste ikke til å begynne heller. Det må jo være en god ting? Men det gjenstår å se om vi får en smartere befolkning.
Comments: Legg inn en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?